Sunday, May 10, 2009

hanya emak yang mengerti

hari ni saje 2 blog yang aku tulis, tak tahu hati aku sdey gile! dengan banyak masalah lagik, tak tahu kat sape aku nak mengadu! nanges sorang diri, tiada sape yang peduli,

ntah kenapa, tetiba air mata berjaya keluar dari penjara mata, tak tahan..

aku teringatkan emak, emak yang selama ini hanya paham bile aku mengadu semua masalah aku! aku hanya nak cerita semua bende yang aku simpan selama ni, aku ngan emak tade rahsia, mane tak nya tiap kali menipu mak! muka aku pucat, mengalahkan orang mati,

kenapa aku rindu sangat kat mak? tade orang yang rindukan aku kat sini? ntah..
aku memang takde idea pasal ni, iri hati bile tgk orang duk ngan family, sedangkan aku, umur 13 tahun dah tinggal jauh ngan mak, walaupun jarak 5 km ngan rumaa, terasa jugak rindu nye, bile dah umur 16 tahun aku pergi lagik jauh, mulalah aku tau.. hanya emak yang tahu hati aku bila aku sdey!

kekadang emak telefon aku tanya khabar,aku dah nanges.. kenapa tidak aku yang call mak aku, "sibuk sangat ke aini?"

kekadang mak tanya aku ade duit tak? kenapa bukan aku yang bagi mak duit, kenapa nak emak yang bagi duit.." aini tak malu ke ngan mak?"

kekadang emak kirim makanan feveret aku! terharu nye aku, mak jugak yang tahu aku memang rindu masakan die..

kenapa mak bole bersabar, kenapa mak nanges tiap kali die solat, kenapa mak tidowh selepas anak2 dan ayah tidowh dulu, kenapa emak bangun sebelum suami dan anak2 bangun, kenapa mak marah kami bile kami lawan cakap ayah.. ( sebab syurga mak bawah tapak kaki suami die)

" mak, aini rindu mak! aini nak balik mak, kalo bole aini nak mak duk ngan aini 24 jam.. aini tak nak wat pape keje, hanya rehat , masa tuh emak dah banyak masa untuk mak dengan yang Esa, aini tak sanggup lagi, aini pergi jauh dari mak, hanya mak yang aini ade."



ps: sdey sangat bile macam ni, semua orang tak peduli, memang btol la, kawan ni hanya di perlukan bile senang, bile susaa semua pejam mata.

2 comments:

  1. sy sokong pernyataan terakhir akak tu..bila kte susah 1st yg sentiasa ada utk kita ialah Allah,lpas tu family..kawan2 mmg akan hadir masa kita senang, tp bila kita susah, kawan hanya mampu bersimpati bkn menolong meringankan beban.hanya Allah & family yang mampu meringankan bebanan kita. so, pesanan utk diri sy sendiri & semua, APPRECIATE YOUR FAMILY,APPRECIATE YOUR PARENTS & SIBLINGS..ya Allah, sejahterakanlah keluarga kami! ;-)

    ReplyDelete
  2. amin, hikhik..
    tenang jiwa akak skunk, segala yang terjadik ade hikmah disebalik..

    ReplyDelete